Arctic Chat : Arctic Cat Forum banner

4WD-actuator 0502-296 (3-draads) verwijdering, demontage en waterdichtingsgids

121K views 79 replies 33 participants last post by  Sgroi Innovations  
#1 · (Edited)
0502-296 Actuator (3-draads) verwijderen en demonteren

Mijn actuator had diff-olie die erop lekte. Het diff had te veel olie, waardoor de olie rond de actuator sijpelde waar deze in het differentieel wordt gestoken. Dus ik haalde hem uit elkaar om te zien of er olie in de actuator was gekomen. Er zat geen olie in de actuator, dus besloot ik de actuator af te dichten met RTV nadat ik hem had gecontroleerd. Zo heb ik het gedaan.

1. Schroef en kabelbinders van het binnenste spatbordpaneel verwijderen en het paneel verwijderen. (Fig. 1)

2. Lipje op de actuatorconnector omhoog tillen en loskoppelen van de hoofdkabelboom. (Fig. 2)

3. De voorste schroef losdraaien en de onderste en achterste schroeven verwijderen met een Torx T30. (Fig. 3)

4. Schuif de actuator naar achteren van de voorste schroef om hem te verwijderen (Fig. 4 en 4a).

Attachments

#2 · (Edited)
5. Verwijder zeven T20 Torx-schroeven (Fig. 5) en verwijder de afdekking. (Fig. 6)

6. Til de wormwielconstructie voorzichtig op en zorg ervoor dat u de plastic staaf (Fig. 7) die over de printplaat hangt, niet breekt. Als u deze breekt, moet u een nieuwe actuator kopen. Deze kleine staaf schakelt de servomotor uit door de eindschakelaars aan elk uiteinde van zijn bewegingsbereik te activeren. De wormwielconstructie kan worden gedemonteerd door de twee helften uit elkaar te trekken. Ik zag geen reden om de veer uit de bovenste helft te halen. (Fig. 8)

7. Verwijder het tussenwiel, de pakking en til de kabelboom en de printplaat uit de behuizing.

8. Op dit punt heb ik de twee helften van de behuizing en de pakking gereinigd met wat simpele groene zeep, water en een borstel. Ik heb de printplaat gereinigd met een kunststofveilige elektronica-reiniger. Spuit de eindschakelaars in en werk de reiniger er voorzichtig in door ze herhaaldelijk aan en uit te zetten (Fig. 8a). Ik heb ook reiniger in de motor gespoten en na het drogen een lichte olie op basis van Teflon aangebracht op beide uiteinden van de motoras. Ik heb de connector van de printplaat losgekoppeld en wat diëlektrisch vet op de aansluitingen aangebracht en deze weer aangesloten.

Attachments

#3 · (Edited)
9. Al het originele witte lithiumvet is verwijderd. Alles schoon? Nu is het tijd om alles weer in elkaar te zetten. (Fig. 9)

10. Installeer de printplaat opnieuw. Zorg ervoor dat de rubberen grommet op de draden stevig in de sleuf zit. Breng vers wit lithiumvet aan op de sleuven waarin het tandwiel rust, de glijgebieden voor de wormwielassemblage en de tanden van het tandwiel (Fig. 10, 11 en 12). Probeer niet te veel vet te gebruiken.

11. De wormwielassemblage en het tussenwiel zijn geĂŻnstalleerd.

12. Plaats de pakking terug in de groef.

13. Plaats de afdekking terug en draai de zeven T20 torx-kopschroeven vast. Sluit de draden tijdelijk opnieuw aan om de unit te testen door de 4wd uit en aan te zetten. Koppel de draden los.

14. Nu om de actuator af te dichten. Ik heb een hele ½ oz. tube zwarte RTV gebruikt. Dat is een mengsel van afwasmiddel en water in de mengbeker, die wordt gebruikt om de RTV glad te strijken (voorkomt ook dat het aan je vingers blijft plakken). Je wilt dat het aan de zeepachtige kant zit. (Fig. 13)

Attachments

#4 · (Edited)
15. Ik heb RTV aangebracht op de groef aan de achterkant waar de twee helften van de afdekking samenkomen (Fig. 14). Zorg ervoor dat u wat extra aanbrengt rond de draden (Fig. 15). Daarna heb ik de kraal gladgestreken en de RTV met mijn vinger en het zeepwater in de moeilijk bereikbare hoeken geduwd, controleer ook de actuator O-ring (Onderdeel # 0423-498 die werd vervangen door 0423-892 en 5/16" x 7/16" x 1/16" meet, moet vervangingen kunnen vinden in een hardware- of onderdelenwinkel voor een fractie van de dealerprijs) om er zeker van te zijn dat deze niet gebarsten of beschadigd is (Fig. 15a). Draai de actuator om en breng ook RTV aan op de schroefkoppen (Fig. 16). Laat de RTV 24 uur uitharden. Als u de RTV ooit moet verwijderen, giet er dan wat isopropylalcohol (schoonmaakalcohol 91%) op en werk het onder de rand van de RTV. Het zou vrij gemakkelijk moeten loskomen als de alcohol onder de RTV komt.

16. Sluit de actuatordraad weer aan op het hoofdharnas. Zet de sleutel op contact en zet de schakelaar op 4WD. Het maakt de installatie gemakkelijker. Installeer de actuator in het differentieel en lijn de sleuf aan de voorkant uit op de voorschroef, maar draai deze nog niet vast. Plaats de schroef aan de achterkant van de actuator en draai deze vast. Deze schroef zet de actuator in de diff. Plaats de onderste schroef, draai deze vervolgens vast en de voorschroef. Schroef en zet het binnenste spatbordpaneel weer vast en u bent klaar.

Ik merkte een paar dingen op over de actuator terwijl ik hem uit elkaar had. Dit kan helpen bij het oplossen van problemen.

A. Als deze continu draait, is de kans groot dat een tandwiel is gestript en dat u een nieuwe actuator nodig heeft. Wanneer een tandwiel stript, kan de wormwielconstructie niet heen en weer schuiven om de eindschakelaars te activeren. De motor draait dan constant. Als een tandwiel is gestript, dan is het tijd voor een nieuwe actuator.

B. De elektronica in dit ding is heel eenvoudig. Moet in staat zijn om onderdelen op te zoeken om vervangingen te vinden. Ze zijn waarschijnlijk direct beschikbaar en goedkoop. Er zijn drie transistors (Q1, Q2 en Q3), twee eindschakelaars (SW1 en SW2), een relais (K1), drie weerstanden (R1, R2 en R3), een grotere diode (D1), twee kleinere diodes (D4 en D5) en tenslotte de servomotor.

C. Ik heb een pin-out van de onderkant van de printplaat toegevoegd om het oplossen van problemen te vergemakkelijken. Het K1-relais is een enkelpolige wissel, wat betekent dat het de richting van de servomotor verandert door de polariteit van de stroom te veranderen die naar de aansluitingen van de motor gaat, afhankelijk van of 2wd of 4wd is geactiveerd.

Vervangingsonderdelen

A. Eindschakelaars (SW1 en SW2), Cherry Electronics Onderdeel # DH2CB1PA
Ongeveer $ 2-4 per stuk, afhankelijk van waar u ze koopt. Sager had de laagste prijs van ongeveer $ 2.

Algemene info
http://www.cherrycorp.com/english/switches/submini/dh.htm
B. Grote diode (D1), International Rectifier Onderdeel # 50WQ03FN
C. Relais (K1), Omron onderdeel # G8ND-2-DC12-SK
Gegevensblad
http://www.components.omron.com/comp...8ND-2_0607.pdf

Waar te koop
http://www.onlinecomponents.com/omron-electronics_g8nd-2-dc12-sk.html?p=42305069 voor $ 39 vanaf 20-04-2013
TodayComponents.com - Omron G8ND-2 DC12 SK Relay voor $ 17 vanaf 20-04-2013
G8ND-2-DC12*Omron Electronics op voorraad vanaf 28-06-12 voor $ 33 vanaf 20-04-2013

D. Weerstanden (R1, R2 & R3), Ik zal later updaten met exacte onderdeelnummers en plaatsen om te kopen
Weerstandswaarden: R1 is een 1K ohm weerstand. R2 en R3 zijn beide 3,3K ohm weerstanden.
De fysieke grootte van de weerstanden moet worden bepaald. Ik heb ze niet gemeten toen ik mijn actuator uit elkaar had. Meet gewoon de lengte en breedte en gebruik het bijbehorende nummer voor de maat. Hier is een tabel met de verschillende maten.

Rechthoekige passieve componenten:
  • 01005 (0402 metrisch): 0,016 Ă— 0,008 inch (0,41 Ă— 0,20 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1/32 watt
  • 0201 (0603 metrisch): 0,024 Ă— 0,012 inch (0,61 Ă— 0,30 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1/20 watt
  • 0402 (1005 metrisch): 0,04 Ă— 0,02 inch (1,0 Ă— 0,51 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1/16 watt
  • 0603 (1608 metrisch): 0,063 Ă— 0,031 inch (1,6 Ă— 0,79 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1/16 watt
  • 0805 (2012 metrisch): 0,08 Ă— 0,05 inch (2,0 Ă— 1,3 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1/10 watt
  • 1206 (3216 metrisch): 0,126 Ă— 0,063 inch (3,2 Ă— 1,6 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1/8 watt
  • 1210 (3225 metrisch): 0,126 Ă— 0,1 inch (3,2 Ă— 2,5 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1/4 watt
  • 1806 (4516 metrisch): 0,177 Ă— 0,063 inch (4,5 Ă— 1,6 mm)
  • 1812 (4532 metrisch): 0,18 Ă— 0,12 inch (4,6 Ă— 3,0 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1/2 watt
  • 2010 (5025 metrisch): 0,2 Ă— 0,1 inch (5,1 Ă— 2,5 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1/2 watt
  • 2512 (6432 metrisch): 0,25 Ă— 0,12 inch (6,3 Ă— 3,0 mm) Typisch vermogen voor weerstanden 1 watt

Attachments

#5 ·
Dat is een uitstekende post over "Hoe te"!!!! Dank u meneer!!!!! Dit zou in de vastgezette sectie moeten staan IMO!! Zeer nuttig geschreven stuk samen met geweldige foto's! Bedankt!

• Like
Reactions: PtgGeo and cr724
#7 ·
Bedankt, dit moet worden vastgemaakt!!!

#8 · (Edited)
Bedankt jongens!!! Ik heb zoveel geleerd van dit forum. Ik ben blij dat ik iets terug kan geven waar anderen van kunnen leren.

#9 ·
PLAK DIT VAST AUB! Aandrijfaktuator "How To"

Bedankt voor de geweldige post! Hoe krijgen we de moderators zover om dit als een sticky vast te zetten? Het lijkt een vrij veelvoorkomend probleem te zijn. Ik heb veel vergelijkbare berichten gezien met dezelfde vraag die zonder antwoorden blijven en deze HOW TO van cr724 is de beste optie die ik ben tegengekomen!

#11 ·
Kan iemand dit vastpinnen?

#12 · (Edited)
Update. Ik heb deze reparatie afgelopen zomer gedaan in de hoop dat het schoonmaken van alle interne verbindingen mijn trage actuator zou repareren. Soms is er nog steeds een vertraging tussen het moment dat ik de schakelaar omzet en het moment dat de actuator inschakelt. Ik vermoed dat het relais de schuldige zou kunnen zijn. Ik denk dat ik een nieuw relais ga bestellen en dat ik terug zal komen om jullie te laten weten of dat het probleem heeft opgelost.

Ik zal ook de weerstanden meten en de lijst beperken tot de exacte weerstanden die in de actuator zitten.

#13 ·
Ik geloof nog steeds dat dit een geweldige thread is over "hoe" en dat deze in de "stickies/pinned" sectie geplaatst moet worden. Ik hoop dat de juiste mensen dit zien en besluiten om het te verplaatsen om anderen te helpen.
Bedankt voor de geweldige info vriend!! We waarderen het enorm!!

• Like
Reactions: cr724
#14 ·
Klaar....

#15 ·
Ik heb mijn berichten samengevoegd en een nieuwe foto van de elektrische aandrijving toegevoegd

#16 ·
cr724 Heb je ooit de relais vervangen?

Ik heb een '07 400LE die heel langzaam inschakelt. De actuator heeft niet hetzelfde onderdeelnummer als die van jou, maar ze zien er vergelijkbaar uit. Ik denk erover om hetzelfde met de mijne te doen.

Denk je dat het uitmaakt of de machine voor demontage in 2 of 4 staat?

#17 ·
Nee, ik ben er nooit aan toegekomen om het relais te vervangen. Mijn actuator heeft een eigen wil en werkt prima.

Het zou niet uit moeten maken of het differentieel in 2wd of 4wd staat voordat u de actuator verwijdert. De stang in het differentieel (Fig. 4) veert terug naar de 4wd-positie wanneer de actuator wordt verwijderd.

Stel bij het opnieuw installeren van de actuator deze in op de 4wd-positie, zodat u de veer in het differentieel niet samendrukt terwijl u de actuator vastschroeft.

#18 ·
Ik ben nieuw op de forums. Ik heb hetzelfde probleem met mijn 2011 700 cat. De differentieelolie heeft de actuator gevuld en de vierwielaandrijving werkt niet meer. Ik heb andere websites bekeken en dacht dat dit een van de beste tutorials was. Wat heb je gebruikt om de huidige lijm van de actuator te verwijderen om erin te komen? Het klinkt alsof dit een probleem is dat veel mensen hebben, waarom heeft Arctic Cat dit probleem niet opgelost?

Ik heb een website gezien waar iemand de actuator had verwijderd en een handmatige knop had gemaakt om de vierwielaandrijving te bedienen. Dit verwijderde de actuator helemaal. Heeft iemand dit gedaan? Deze website gaf geen tutorial over hoe ze het deden.

#19 ·
Er zit geen lijm, alleen een o-ring tussen de cover en de body.

Als er olie in zit, is de o-ring op de snuit die in het differentieel gaat, slecht of ontbreekt. Ongeveer 2 cent bij een bouwmarkt. Gebruik elektrische contactreiniger om de printplaat schoon te maken en duim.

#21 ·
Omdat je een elektrisch sperdifferentieel hebt. Het deel waar je de olie ziet, is de plek waar een O-ring zou moeten zitten.

#22 ·
Uw actuator (pn: 0502-585) is de nieuwere stijl met twee actuatoren. Degene met de metalen pin activeert de differentieelsperre en de plastic buis aan de achterkant met de o-ring, bestuurt de 2WD-4WD-selectie.

Heb je je zekeringen gecontroleerd???

#24 ·
#26 ·
Ik neem de oude van je over als je er geen gebruik van hebt.